RRC Cubs twee gezichten

Beide Cubs teams speelden thuis op deze zonovergoten zaterdag. Helaas was er iets niet helemaal goed gegaan met de aanvangstijd van de eerste Cubs wedstrijd want de tegenstander Western had de aanvangstijd van 10.00u niet door. Gevolg, een half uurtje opschuiven in het hele dag programma. Behalve de junioren coach van RC Voorburg, die deze kleine aanpassing in tijd wat moeizaam verteerde, hierover verder geen onvertogen woord gehoord, want om met dit weer langs de lijn staan is echt geen straf.

De overwegend eerste jaar RRC Cubs hadden er weer zichtbaar zin in. Tegenstander vandaag CL Western een cubs cluster team. Iedereen (behalve een van de twee sterke dames in het team, maar echte dames komen altijd wat later) was op tijd. Dat excuus had de coach van de dag “onze” Ferry niet. Tenminste, iets van een bericht over een man naar vrouw operatie is schrijver dezes niet bekend. Maar toch lekker tijdig relaxed de kleedkamer in om de stropdas om te wisselen voor het strijdtenue.

De warming up werd door bovenstaand wel wat lang. Ook voor de prima leidende ref van de dag Sebastian die volgens mij al meer dan 20 vrijwilligers functies bij RRC invult. Gelukkig wel weer veel lachende gezichten. Met vertraging werd de kick off genomen door Western. De eerste vijf minuten werd hard gevochten op de eigen helft van RRC, maar het beeld van verleden week werd herhaald, er werd onderuit gerugbyd met een snelle uitval gevolgd door een try en de conversie keurig tussen de palen. Even werd de spanningsboog losgelaten en daar profiteerde Western gelijk van. De tegen try werd nagenoeg gelijk na de hervatting gedrukt.

Het RRC Cubs team richtte zich echter snel op en de ene na de andere try werd gedrukt. Half time ruim op voorsprong en na een kort tegenspartelen werd deze lijn doorgetrokken. Eindstand veel tries voor RRC Cubs en één tegen try voor de zeer sportief spelende tegenstander. Gezien de eindstand leek het een walk over maar dan doen we de tegenstander ernstig tekort. Daar liep zeker rugby vermogen in maar in alle gelederen bij RRC zat er vandaag meer agressie en snelheid in. De rucks waren sterk, de voorwaartsen verloren geen scrum. En belangrijk, iedereen deed zijn tackle werk en het overspelen in de lijn kan zeker sneller met meer meters naar voren, maar zag er in zijn algemeenheid goed uit.

Daarna was het de beurt aan het overwegend tweedejaars RRC Cubs team. Tegenstander Castricum. Het begin zag er goed uit, het antwoord op de eerste tegen try voor Castricum werd door RRC gegeven door een snelle uitbraak gevold door een try. Daarna ging het echter hard in het nadeel voor RRC. Om de een of andere reden kwam de gezonde agressie niet los. Geen druk op de tegenstander. De lijn werd verlaten. Overspel vergeten, net zoals het tackelen. Waar dat aan ligt zal de technische staf nog wat hoofdbrekens geven, want er lopen er bij die dit wel op de trainingen laten zien tegen bekende team/trainingsmaatjes maar dit, (wellicht door de wedstrijdspanning tegen onbekende tegenstanders) in een wedstrijd laten lopen. Dan wordt het wel heel lastig om het een tegenstander van het kaliber zoals Castricum, moeilijk te maken. Eindstand dus helaas veel tries voor Castricum en veel minder voor RRC.

In alle verslagen die ik heb gemaakt noem ik zelden tot nooit individuele spelers. Rugby is namelijk de ultieme team sport en daar past in mijn ogen individuele verheerlijking niet zo in. Maar als uitzondering, in het overwegend eerste jaars Cubs team lopen twee dames bij de voorwaartsen (waarvan eentje met judo achtergrond die vandaag haar eerste officiële wedstrijd speelde) die beiden keihard de strijd (samen met de rest van het team) aangaan. Een meer dan groot plezier om naar te kijken.

Dinsdag en donderdag weer lekker trainen, het overwegend eerste jaars team heeft komende zaterdag vrij en het overwegend tweede jaars cubs team zal een tijdje de auto in moeten voor een nieuwe krachtmeting. Dan maar een tandje erbij. Want er lopen er zat bij die het wel kunnen. Nu nog laten zien in de wedstrijden.

Rugby ouder

Foto’s Danielle: