RRC 2 vestigt zich in top 3

Zondag 4 november stond de lang naar uitgekeken wedstrijd tegen de heren van Ascrum AA op het programma. Een inhaalwedstrijd die verplaatst werd naar ons eigen veld. Mooie bijkomstigheid is dat dit weer een rit scheelt naar 020 en we voor het eerst thuis op gras speelden. Net als de vorige wedstrijd was het wederom een topper in de derde klasse voor RRC 2. Bij winst wordt de derde plek overgenomen waarmee de doelstelling in zicht komt die aan het begin van het seizoen is gesteld: het behalen van de top 3 aan het eind van de eerste helft van het seizoen. We wisten wat ons te wachten stond: een fysiek zware pot tegen en bonk aan ervaring (en kilo’s). Wij moesten vooral niet meegaan in hun spel en onze snelheid en conditie gebruiken om ze langzaam kapot te spelen. Rotterdam begon echter niet helemaal scherp aan de wedstrijd wat resulteerde in knock-ons, forward passes of niet hard genoeg verdedigen. Hierdoor kwam en bleef Ascrum aan de bal en konden ze hun spelletje gaan spelen: pick and go’s en elke keer wat meters pakken. Zo kwam Ascrum steeds dichterbij de try line van Rotterdam en drukten zij na een aantal sterke fases de eerste try van de wedstrijd. De koppen van Rotterdam bleven omhoog, want hoewel er kleine fouten werden gemaakt was wel duidelijk dat we zeker niet minder waren. De kansen zouden echt wel komen, zolang we het onszelf maar niet onnodig moeilijk maakten.

Dit geloof vertaalde zich in een betere fase voor Rotterdam waarbij we de gaten opzochten en de snelheid in de lijn benutten. Helaas konden we het nog niet omzetten in een score.We bleven echter ons spel spelen en het enige antwoord wat Ascrum had was steeds diepe kicks in de hoop op een knock-on of snelle druk in onze 22. Onze wings en full-back stonden goed opgesteld en maakten geen fouten waardoor we de bal

steeds weer terug brachten en uiteindelijk Tim na een mooie dummy pass door kon breken en de eerste try voor Rotterdam drukte. Dit gaf een heerlijke boost waarna nog 2 mooi uitgespeelde tries volgden. Er was een kleine voorsprong van 17-7 en we moesten hard blijven werken om de zware veteranen tegen te houden. Even niet goed tackelen of gezamenlijk oplopen in de verdediging zou direct afgestraft worden. Helaas gebeurde dit wat resulteerde in een ruststand van 17-14.

Zoals de scrum van Ascrum stond, zo stond de verdediging van Rotterdam in de tweede helft: als één front, hard en laag. Het werd duidelijk dat Ascrum langzaam conditioneel kapot ging en wij meer ruimte kregen. Er werden ook minder onnodige fouten gemaakt, waardoor aanvallen afgemaakt werden en er een aantal goed breaks zijn omgezet in tries. Ascrum wist in de tweede helft niet door de verdediging van Rotterdam heen te breken en zo volgde er een verdiende en belangrijke overwinning die nog lang gevierd is in het clubhuis.

Eindstand RRC 2 – Ascrum AA: 36-14 (tries: Tim, Marc, Sebas 2x, Collin 2x)