Rotterdames trappen competitie af in hitte

Photocredit: René Ladenius

Voor de zomerstop lijken deze weken zonder rugby altijd veel langer en komt de rust voor je lijf heel goed uit. Maar daar was ineens de eerste wedstrijd weer en na twee mooie oefenwedstrijden konden de Rotterdames niet wachten om het veld weer op te mogen voor de competitie!

De eerste competitiewedstrijd was een eindje uit de richting, in Zwolle om precies te zijn. Hier namen wij het op tegen de combinatie Zwolle / Dwingeloo. Fanatieke meiden die vorig jaar hebben bewezen niet in de derde klasse thuis te horen, door alles (behalve 1 wedstrijd) te winnen. Naast een flinke reis bleek het ook 27 graden en volle zon te worden, iets waar niet alle Rotterdamse dames heel lekker op gaan. Er werd veel gezweet, geduizeld en we zijn met een paar mooie zonnesteken weer terug naar Rotterdam gegaan. Maar helaas ook met verlies.

De wedstrijd begon nog een beetje twijfelachtig vanuit onze kant. Zowel door het wennen aan de wedstrijden als het wennen aan een nieuwe tactiek. Maar we zetten alles op alles om de wedstrijd sterk te beginnen. We begonnen direct aan een paar mooie scrums, wat we nog heel vaak mochten oefenen de rest van de wedstrijd.

Na 20 minuten brak er helaas een gat in onze verdediging en hadden wij onze eerste try tegen te pakken. Blijkbaar hadden we meer nodig om wakker te worden, want na 6 minuten lag de bal weer aan de verkeerde kant achter de tryline. Maar na wat mooie positieve woorden en het opzwepen van elkaar waren wij klaar voor de aanval.

Een mooie kick van Zwongeloo werd door ons direct gebruikt. Na wat fantastische acties van onze voorwaartsen verdween de bal de lijn in en na wat heerlijke loops hadden bijna alle backs de bal wel meerdere keren in handen gehad. Uiteindelijk kwam deze bal bij onze wing terecht en zij heeft voor haar leven een sprintje getrokken. Ze liet iedereen achter zich, inclusief ons eigen team en kon de bal zo mooi plaatsen voor een try. We waren weer even terug!

Helaas was dit onze enige try deze dag, maar wat heeft iedereen staan bikkelen. Het was ontzettend zwaar in de volle zon en onze tegenstander heeft ons waar voor ons (benzine)geld gegeven. Een sterke pack voorwaartsen, pittige centers en snelle backs waren deze dag teveel voor ons. De stijgende lijn van winst is nog even doorgetrokken voor deze dames, maar we mogen ze hopelijk nogmaals zien later dit jaar!

Wel enorme respect voor al onze nieuwe dames, die totaal in het diepe doken. Met in de tweede helft maar 2 ervaren dames in de lijn hebben onze newbies het fantastisch gedaan. Ze stonden er niet alleen, ze hebben echt gerugbyd! Onze allernieuwste aanwinst zei na een mooie lifttackel alleen met geschrokken gezicht: ok dit mag dus! I’m good!

Daarnaast hebben wij ook wederom in deze eerste wedstrijd bewezen dat de positiviteit van de Rotterdamesaltijd blijft shinen en dat we elkaar altijd blijven pushen.

Dit belooft wat voor de rest van het seizoen!!

Woman of the match:​Róisín voor haar 832 tackles en fantastische runs (en omdat ze nog geen bier mag drinken ook Klaske: onze nieuwste aanwinst die echt een fantastische eerste wedstrijd heeft gespeeld)

Volgende wedstrijd: Thuis vs RUS 2 – K.O. 29 september, 15:00 uur

Verslag: Emma