Christiaan Ferreira voor drie jaar verbonden als Director of Rugby

Christiaan Ferreira heeft zich voor drie jaar verbonden aan de Rotterdamse Rugby Club (RRC) als Director of Rugby.

Sinds oktober 2019 is Christiaan hoofdcoach van de Rotterdamse Rugby Club, nadat hij een seizoen met succes het jongensteam van de Colts (16/17 jaar) onder zijn hoede had. Met veel plezier gaat hij nu de uitdaging aan om rugby in Rotterdam naar het niveau te brengen waar de club thuishoort, de Ereklasse.

Christiaan is geboren op 20 juni 1973 in Germiston, Zuid-Afrika. Van zijn 6e tot zijn 12e heeft hij zich binnen het ambitieuze schoolsysteem met vele sporten ontwikkeld tot een sterke rugbyspeler met veel talent. In het stadje Lichtenburg startte hij als openside flanker (nummer 6 in Zuid-Afrika), daarna heeft hij als flyhalf (nummer 10) gespeeld. Nadat hij naar Randfontein verhuisde, was hij daar tot het einde van zijn basisschooltijd aanvoerder van het eerste team. Opnieuw verhuisde zijn gezin en in Carletonville speelde hij eveneens in het eerste team U13 (tot dertienjarigen). Daarna ging hij terug naar Randfontein, Hoërskool Jan van Riebeeck, speelde daar tot U16 voor de middelbare school en voor de provinciale selectie van West Rand (tegenwoordig provincie Gauteng). In die periode won West Rand de welbekende “Admin Trofee”.

Christiaan ging vervroegd naar het Zuid-Afrikaanse leger, waar sportbeoefening van groot belang is. Hij speelde voor het Potchefstroom Regiment tot zijn 19e. Thinus Delport, een bekende Zuid-Afrikaanse rugbyprofessional en -verslaggever, komt voort uit dezelfde ploeg.

Tot slot heeft Christiaan gespeeld voor de Wollongong Universiteit in westelijk Australië. Helaas moest hij vroegtijdig stoppen met spelen vanwege een chronische knieblessure. Uiteraard was dit niet het einde van zijn liefde voor rugby. Rugby zit in zijn bloed en is veel meer dan een spel voor Christiaan: ”Ik hou van de hardheid, maar ook van de eerlijkheid van de spel”.

Samen met de nieuwe Technische Commissie is het de ambitie van Christiaan om RRC naar een hoger niveau van rugby te brengen: rugbytechnisch en -tactisch, maar ook bestuurlijk. “Om een topprestatie neer te zetten, moeten alle facetten van de club goed zijn”, aldus Christiaan. De Rotterdamse Rugby Club is ontzettend blij om zo’n gedreven, ervaren en Rotterdamse Zuid-Afrikaan voor langere tijd te hebben vastgelegd.

Christiaan is gehuwd met Martine (“Zij is kaaskop”) en vader van drie prachtige dochters. De oudste, Laurie, speelt bij de Junioren van RRC.