Stichting Denova

‘It takes a village to raise a child’

Clublid van RRC Jacobus Jooste heeft begin dit jaar Stichting Denova opgericht. De stichting heeft als doel bij te dragen aan het einde van de armoede in een klein plattelandsdorp. Door de komst van het coronavirus richt Stichting Denova zich nu vooral op het bieden van noodhulp. In juni zijn er namens de stichting 120 voedsel en hygienepakketten uitgedeeld. In augustus hopen zij dit te kunnen herhalen. Eén pakket van €30 kan een gezin twee weken voeden.

Meer dan dertig jaar geleden werd Jacobus, op het veld beter bekend als Coby, geboren in een klein dorpje met de naam Rawsonville, gelegen op het platteland van Zuid-Afrika. Rawsonville. Over de brug aan de rand van het dorp ligt de wijk De Nova en daar speelde Jacobus op blote voetjes al zijn eerste potjes rugby. Jacobus zijn vader overleed voordat Jacobus was geboren en zijn moeder kon na de middelbare school geen werk vinden en was begonnen met drinken.

Zonder vader en met een moeder die niet goed voor hem kon zorgen werd Jacobus een kind van het dorp. Vele jaren sliep en at hij bij verschillende familieleden binnen de gemeenschap en woonde hij een paar jaar bij de familie van een schoolvriendje. Jacobus had altijd een dak boven zijn hoofd en wat te eten.

Het is een Afrikaans gezegde dat je een heel dorp nodig hebt om een kind op te voeden ‘It takes a village to raise a child’. Jacobus werd letterlijk opgevoed door het dorp.

Jacobus en zijn Nederlandse vrouw Marieke hebben toen zij nog in Zuid-Afrika woonden de familie zo veel mogelijk proberen te ondersteunen, maar dat was maar een druppel op een gloeiende plaat. Nu zij in Nederland wonen, zien zij de mogelijkheid om langdurig en structureel hulp te bieden en de rijkdom van Nederland te delen. Zo werd Stichting Denova geboren. Vanuit de gemeenschap De Nova kwam in april het bericht dat de toch al arme mensen er nu door de coronacrisis nog slechter voor stonden, de mensen hadden honger. Het bestuur van de stichting heeft besloten om voorlopig noodhulp te gaan bieden, terwijl we op de achtergrond aan het beled op langere termijn werken. Zo wordt er nu gewerkt om de Zuid-Afrikaanse tak van de de stichting op te richten, waarvan het bestuur volledig bestaat uit mensen die zelf in De Nova wonen.

Voor meer informatie over Stichting Denova: www.stichtingdenova.nl of info@stichtingdenova. Financiële bijdragen: verzoek een tikkie (zelf het bedrag kiezen) door een whatsapje te sturen naar Marieke: 0628471077 of door overschijving naar: Stichting Denova, NL11TRIO0788935372, o.v.v. voedselpakket. (De Triodos Bank biedt niet de service van IBAN/naam herkenning).