Mooie winst voor Rotterdames

Na de een korte stop van enkele weken, kwamen de Rotterdames weer op de club voor een potje rugby. Vol goede moed stonden de dames klaar om tegen SOP (Nijmegen) te spelen. Het voorspelde weer was druilerig, maar uiteindelijk bleek het toch een mooie dag te zijn. De eerste helft begon wat stroef door de harde wind en veel knock-ons. De voorwaartsen hebben in de eerste 20 minuten waarschijnlijk ook 20 scrums gehad. Of in elk geval, zo voelde het. De scrum van SOP stond erg stevig en ze liepen een paar keer goed over ons heen. Gelukkig werd het harde werken van de voorwaartsen na 20 minuten beloond met de eerste try door Claire. Helaas waren al onze kickers geblesseerd, maar had Justine, de avond ervoor aangegeven dat ze zou kicken. Ze plaatste de bal heel netjes tussen de palen.

De volgende fase waren er gelukkig minder scrums. Door onze gameplan goed te volgen, werden er veel mooie hits gemaakt en zo wist Kayleigh weer een voorwaartse try te drukken. En weer wist Justine de bal tussen de palen te kicken. Snel wist SOP tussendoor een try te drukken, waarbij de conversie uit bleef. Door het mooie samenspel van het gehele team, wist binnen enkele minuten Agathe een antwoord te geven. Wéér een voorwaartse try, bij de zijlijn deze keer. Helaas was door de wind en de afstand hierdoor de conversie niet mogelijk.

Na de volgende kick-off wist AZ haar snelle beentjes te gebruiken om door de defense van SOP te glippen. We gingen met een mooie voorsprong de halftime in, 24-5 voor de Rotterdames.

Al snel wist na kick-off AZ weer haar go-go-gadget benen uit te schuiven en met gierende banden die try-line over te rennen. Justine presteerde het weer om de conversie te plaatsen. In de tweede helft merkten we door wat wissels bij de voorwaartsen dat de scrum wat steviger stond en we zelfs enkele keren hun scrum achteruit zetten en daarmee bal wisten te winnen. Zo werden er vanuit wat pick-and-goes weer een voorwaartse try gescoord, deze keer door Quirenia. Tussen al het harde werken door heeft SOP nog een try gedrukt. Daarop was het antwoord van AZ wederom snel, en zij wist er wéér een over de lijn te leggen.

Enkele minuten later ging de voorwaartsen weer hard aan het werk, met wat pick-and-goes bij de try-line werd er door een “hoopje mensen” weer een try gedrukt. Als kers op de taart heeft onze speedy Gonzales AZ nog een try gedrukt. Wederom beloond door Justine. Eindstand: 53 – 10.

Een paar dingen waren tijdens de wedstrijd opgevallen: het gameplan kwam er steady uit, waardoor we lekker als één team hebben gespeeld. Zowel de lijn als de voorwaartsen hebben laten zien dat er hard gewerkt is tijdens training. Het harde oefenen op shiften en tackelen was ook duidelijk te zien. De defense stond als een huis.

Een paar honorable mentions: Justine die ongeveer 10 minuten voor de wedstrijd nog heeft geoefend om te kicken met Dudley, heeft echt prachtwerk verzet. Noa die na 1,5 jaar weer terug op het veld was, heeft aardig wat meters verzet en impact gemaakt. Klaske die bij vrijwel elke ruck van de tegenstander een bal wist te rippen, heeft ook weer staan beesten. En de ref, die haar eerste senioren wedstrijd heeft gefloten. Ze heeft het fantastisch gedaan en we hopen haar vaker tegen te komen.

Met goed vertrouwen in elkaar en onze skills, gaan we de volgende wedstrijd in. We blijven werken en verbeteren.

WOTM Rotterdames: Rosanne
WOTM tegenstander: Claire
Wedstrijdverslag: Claire
Volgende wedstrijd: 29 januari OF 5 februari.

Foto’s: Noa