RRC Cubs Pre Season Tournament RC Octopus 2018

Na de lange en vooral zeer warme zomer zonder rugby, hadden een 19-tal Cubs de uitnodiging geaccepteerd om afgelopen zondag naar Uden af te reizen. Het enige negatieve van de hele dag, was dat het om 08.30u in Uden verzamelen was, naast het feit dat de toiletten vrij ver lopen waren, wat met name de oudere jongere echt planning gaf om tijdig te kunnen plassen. Maar het na maanden van rugby afwezigheid en het halve land doorcrossen, was de afstand en tijd wel weer even wennen. Tegelijkertijd ook een voordeel omdat op de heenreis op het tijdstip van vertrek vanuit regio Rotterdam niet veel (andere?) weldenkende mensen ook in de auto zaten. Dus de navigatietijd werd met ruim 20 minuten verslagen.

Wat ook een zeer aangename en plezierige verrassing was, is dat het scheidsrechter korps in Uden zeer professioneel was aangezet waarbij ook vanuit RRC “onze” Bjorn Buijing acte de préséance gaf. Een dikke pluim voor Bjorn die net als de aanwezige rugby knotsgekke moeders en vaders, ook zo vroeg uit de veren was gekomen en naar Uden was afgereisd. De organisatie in Uden was trouwens wederom top. Complimenten hiervoor. De algemene klacht van verleden jaar (vanuit de mini’s) dat de refs kwalitatief wel een tandje hoger konden tijdens wedstrijden maar vooral bij toernooien als het ergens om gaat, was tijdens dit pre season tournament zeker niet van toepassing. Inclusief lines men was dit dik en dik in orde. Mede daarom werd alles goed onder controle gehouden tijdens de wedstrijden en was het zeer sportief. Geen wanklank gehoord.

Het op de been gebrachte RRC Cubs team (gedeeltelijk eerste en tweede jaars) was door de vakantie perikelen nog niet compleet waarbij schijnbaar met name de voorwaartsen langer van de vakantie wensten te genieten. Daarom had RRC een beperkte groep voorwaartsen en daardoor kwam in elke ruck en scrum RRC een kilootje of honderd te kort. Ondanks het harde werken van de wel aanwezige voorwaartsen kon dit onvoldoende worden gecompenseerd. De enige van de vier gespeelde wedstrijden (tegenstanders deze dag: RC Tilburg, Octopus, Wasps in de poule en RC Haarlem voor de derde en vierde plaats) die verloren werd in de poule fase tegen Octopus, was op dit punt. Want de tegenstander Octopus had geselecteerd op lengte en gewicht zo werd gedacht want och och wat liepen daar een hoop fysiek zwaardere en grotere spelers bij. Als er zo een speler dichtbij kwam stond iedereen er om heen in de schaduw inclusief de toeschouwers.

De overvloedige snelheid in het team is het wapen. En daar kon helaas in de verliespartij onvoldoende van worden geprofiteerd. Bij de drie overig gewonnen wedstrijden liep dit wel. Snel bal overspel maakte dat gebruik kon worden gemaakt van deze kracht. Natuurlijk was het voor de eerste jaars wennen en natuurlijk liep niet alles gelijk perfect. De tweede jaars moesten natuurlijk ook wennen wat een logisch gevolg is van het doorstromen na elk seizoen. Nieuwe gezichten in het veld en weer weten van elkaar waar de kracht ligt. Vanuit je positie en functie zelf oplossend rugby spelen. Een mooie taak voor de trainers om dit erin te slijpen die dit trouwens als doel voor de dag hadden gesteld. Wat verder op deze dag opviel was dat het een hele fijne groep dames en heren bij elkaar is. Zonder uitzondering werd er hard gewerkt. Niet altijd gelukkig maar de wil om te leren en te winnen was bij het hele Cubs team aanwezig. Velen kennen elkaar al vanaf de turven en dat is dan wel weer goed te zien. De groepsdynamiek is prima. Veel lachende gezichten. Met een keurige derde plaats werd de mooie dag afgesloten.

De terugreis, die op de een of andere manier vanuit Uden nooit dezelfde weg is als de heenreis, verliep gelukkig ook prima. Maar de navigatie tijd werd terug niet verslagen.

Vanwege de warmte kan het veld op de club nog even niet worden gebruikt dus blijft het nog even trainen in Ommoord. Met een grotere opkomst van spelers, de wil om te leren gecombineerd met hard werken, kunnen wij met zijn allen die betrokken zijn bij de Cubs, (als deze dag een voorbeeld is), een mooi rugby seizoen tegemoet zien.

Rugby ouder