Wisselend beeld RRC Cubs

Afgelopen zaterdag was het na weken trainen en oefenpotjes eindelijk voor het “eggie”. De eerste competitie wedstrijden voor de Cubs, a.k.a. U14. Twee volledige RRC Cubs teams dit seizoen. De eerste verdeling tussen Team 1 en Team 2 was zo op het oog gemaakt door de technische staf op basis van eerste en tweedejaars Cubs. Rugby Nederland bepaalt de indeling van het niveau op basis van resultaten uit het verleden. Zoals enthousiaste beurs speculanten weten, geen garantie voor de toekomst. Want de ene generatie is de ander niet en op deze leeftijd zijn de mannen en dames nog volop in fysieke en mentale ontwikkeling. De vakantie periode geeft dan ook nog weleens verassingen door de groeispurt of omdat deze nog even niet heeft plaatsgevonden.

Het lijkt er wel op dat het water in de regio Rotterdam toch wel wat groeispurt remmend werkt en dat de andere rugby clubs of wat toevoegen aan eten en drinken of geholpen worden door een (naar inschatting) sport gek waterbedrijf, want bij het opkomen van de teams is het fysiek van RRC in alle jaren dat scribent dezes langs de lijn staat nooit een zichtbaar voordeel voor RRC geweest.

“Soit” dachten de 14 eerste jaars cubs met 1 enthousiaste tweedejaars (en dus zonder wissels). We gaan lekker ballen en we hebben er zin in. Dat straalde er van af. De lijn werd goed uitgespeeld, de voorwaartsen zaten er scherp bovenop en de wederom in overvloed aanwezige snelheid kon volop worden benut. Mooie tries konden door het harde werken en goed bij de les zijn van iedereen in het team worden gescoord. Eindstand heel veel tries voor RRC en 1 tegentry door HRC. Dus dik gewonnen van HRC. De kicker van RRC Cubs zal wel pijn in zijn knie hebben van de vele conversies.

Na deze wedstrijd was het de beurt aan het in meerderheid tweedejaars Cubs team. Ook thuis op het prachtige kunstgrasveld met de dug outs omgedoopt tot sky boxen of in het Rotterdams luxe business units.

Deze moesten in een hogere poule indeling dan het andere Cubs team aantreden tegen RC Eemland. Een op het oog (al voor de wedstrijd) erg fysiek sterk team. Dat bleek ook in de wedstrijd. De locale Theo de Tank van RC Eemland was moeilijk af te stoppen. En daar liepen er, helaas voor RRC, meerdere van in de rondte. Het blessureleed aan beide kanten was helaas hoog in deze wedstrijd. Als toeschouwer hoop je dan altijd dat het naderhand wel meevalt. Na de eerste helft met veel druk en lopend vermogen bij RC Eemland waar onvoldoende tegenover kon worden gezet was de afstand in tries welhaast onmogelijk nog te overbruggen. De tweede helft begon nog droog maar op een gegeven moment vielen er zulke grote druppels dat als je er een op je hoofd kreeg je gelijk zeiknat was. Dat droeg ook niet bij aan de spelvreugde. Wat het uiteindelijk is geworden, geen idee, maar geen overwinning voor dit RRC Cubs team. De wedstrijd wer 10 minuten voor het einde gestaakt door de overtrekkende onweersbuien.

Antwoorden op de vragen of de indeling voor beide Cubs teams wel goed was of dat HRC en RC Eemland een uitzondering zijn in de poule, zijn nog niet te geven. Ook niet of iedereen over beide teams heen juist in hun kracht of juist niet hebben kunnen spelen.

Het enige en juiste antwoord is om vooral door te gaan met serieus en hard trainen. De volledige Cubs trein is in beweging en nu op naar de volgende wedstrijden.

Rugby ouder

Foto’s Danielle: