Winst RotterDames in Utrecht

RUS 2 – RRC Dames 15-22

(Fotocredit: Wilco Boot match vs Hookers)

Gisteren stond voor ons de uitwedstrijd tegen Rus op het programma. Een deel van de spelers had wat moeite met het tijdstip (09:15 verzamelen op de club). Niettemin stond iedereen tijdig paraat en stonden alle spullen al in het zonnetje klaar voor vertrek. In Utrecht scheen de zon na de kickoff onverminderd voort. Vanaf dat moment was niet alleen de zon, maar waren ook de Rotterdames aan het vlammen.

Wij waren de hele eerste helft de baas over het veld en hebben fase op fase voornamelijk op de helft van Rus gespeeld. Wij hebben met discipline gespeeld. De voorwaartsen beukten op de tegenstander en pakten meters na meters. We hielden balbezit en domineerde de rucks en creërden overlap. Met een zekere regelmaat konden wij vanuit onze lijn het werk belonen met try’s. Bij rust stonden we 15-0 voor en hadden we eigenlijk niets te vrezen.

Na de rust kwam Rus nog wel erg goed uit de startblokken. In balbezit konden wij iets minder druk uitoefenen, waardoor zij meer ruimte hadden om hun lijn te benutten. Dit resulteerde na een minuut of 10 in de tweede helft in twee tegentry’s. Gelukkig waren wij in staat om nog eens een vuist te maken. Een duidelijk standpunt: “tot hier en niet verder”. Met enkele mooie breaks verplaatsten we het spel weer richting de overkant van het veld en konden we weer een try drukken en de conversie scoren. Rus drukte vlak voor het eindsignaal nog een try om de eindstand te bepalen op 15-22. Een welverdiende overwinning.

Anders dan het typisch Rotterdamse spel (langzaam op atoom komen) waren we vanaf de eerste minuut op weg naar de juiste try line. We hebben onszelf geholpen met gedisciplineerd spelen op de rucks. We konden zo balbezit houden en overzicht behoude. Daarnaast waren er prachtige individuele acties: breaks, (trysaving) tackels, handoffs, etc. Het was genieten. Ook het samenspel tussen de voorwaartsen en de lijn viel op. Als we kritisch moeten zijn, kunnen we benoemen dat we door vermoeidheid op enig moment de discipline een beetje los moesten laten. Dit geeft iedere tegenstander die het nog op kan brengen (en dat kon Rus) voldoende ruimte om het ons heel moeilijk te maken.

Laat deze heerlijke winstpunten ons stimuleren om met elkaar letterlijk en figuurlijk nog een stapje te zetten. Op naar volgende week thuis tegen de Lions uit Eindhoven.

Wedstrijdverslag: Ruben & Irene Woman of the match: Q vanwege haar zieke tackels en breaks Volgende wedstrijd: thuis vs Lions Eindhoven, k.o. 13.00 uur