Dames grijpen naast zege

Photocredit: archieffoto Wilco Boot

Zondag stond de uitwedstrijd tegen Thor op het programma. Op het laatste moment werd het veld van Thor afgekeurd en is de wedstrijd verplaatst naar onze Rotterdamse kunstgrasmat, anderhalf uur eerder dan gepland. Met name dat laatste leverde bij onze dames behoorlijk wat stress op in de ochtend. Uit alle kanten van het land kwamen de Rotterdames op tijd voor de wedstrijd om daar er achter te komen dat de dames van Thor helaas slechts 13 speelsters hadden. Met dank aan onze Mo en Mirjam werd Thor vanuit onze eigen gelederen aangevuld tot een volle pot 15’s (en de volgende keer zullen we andere dames gaan uitlenen – wat een pot hebben deze twee gespeeld!).

Met een goede kickoff van Thor moesten wij aan de opbouw beginnen vanaf diep in onze eigen 22. Bij vlagen wisten wij ver op te rukken, maar alsof de puzzel net niet paste, werden we ook regelmatig terug gedrongen. Het leek alsof er wat aarzeling was, of we net niet helemaal goed in de wedstrijd kwamen. Na iets minder dan een kwartier brak Thor door en na een lange sprint werd een try gedrukt. Een voorsprong waar Delft welgeteld 2 minuten van heeft kunnen genieten.

Er volgde na de hervatting zo’n fase, waarbij het allemaal even net wel goed viel met direct een try aan onze zijde als gevolg. De daaropvolgende 10 minuten leek er ook weinig aan de hand. Hoewel nog steeds controle ontbrak, drukten wij nog binnen het half uur de tweede try. Helaas mochten wij daar ook niet al te lang van genieten. Het antwoord van Thor viel nog voor half time. Ruststand 10-14, omdat Thor de conversies kon benutten.
Na de rust kwam de formatie uit Delft score technisch snel uit de startblokken. Met nog geen 3 minuten op de klok, konden zij de voorsprong uitbreiden naar 10-21. Daarop volgde een te lange periode zonder score van onze kant voor de aansluiting. Thor had daarbij wel nog een held-up nodig. Na 25 minuten in de tweede helft wisten wij met een mooie teamprestatie nogmaals voorbij de tryline van de tegenstander te komen. Met nog een kwartier te gaan stond het dus 15-21. Spanning alom. Onder druk kozen wij een aantal keren goed voor een kick over de verdedigende linie van Thor. Andersom deden zij dat ook. We konden helaas niet de druk opvoeren met nog een score. Kort voor het eindsignaal viel de laatste try van de wedstrijd nog aan de voor ons verkeerde kant. Eindstand 15-28.

We hebben hele mooie individuele acties gezien. Goeie runs, in de scrum waren wij regelmatig de baas, de voorwaartsen hebben echt staan bikkelen, rucks werden weer goed aangepakt en – in tegenstelling tot vorige week – geen enkele penalty weggegeven voor offside. Ook hebben we slim gebruik gemaakt van kicks om het spel baar achteren te verplaatsen. De enige denkbare reden voor het uitblijven van de winst, lijkt een gebrek aan cohesie. Maar zo kan het soms net even een keer niet goed vallen. Daar hoeven wij ook niet te lang bij stil te staan. Temeer niet, omdat wij in aanloop naar en tijdens de wedstrijd best veel moesten schakelen in posities. Al met al zijn de dames van Thor dit seizoen een lastige tegenstander voor ons gebleken, daarvoor onze complimenten aan hen. Het resulteert wel in leuke wedstrijden waarbij de teams goed aan elkaar gewaagd zijn, hopelijk tot volgend seizoen dames!

Op naar Deventer volgende week voor een bezoekje aan de Pickwick Players. K.o. 13.00 uur in Deventer

Woman of the match: Claire door genadeloze tackels en brute runs.

Wedstrijdverslag: Agathe en Ruben