Rotterdames moeite met schakelen

Na een aantal weken rust was het tijd om weer af te reizen naar Alkmaar voor een wedstrijd met de Foeste Moiden. De ochtend begon wat rommelig doordat er wat onduidelijkheid over de starttijd van de wedstrijd was, hierdoor waren we wat te vroeg in Alkmaar. De Foeste Moiden hadden net geen volledig team, waardoor we van start gingen met 14 tegen 14. Om deze reden hadden we ons gameplan wat aangepast, wat ook even wennen was.

De wedstijd werd geopend met een overtuigende dropkick van Claire. Ze kickte deze, net als alle latere dropkicks in deze wedstrijd, knap naar een open plek op het veld van de tegenstanders, waardoor de Foeste Moiden de bal nooit in 1x konden vangen.

De voorwaartsen van de Rotterdames scrumden overtuigend en zetten de Foeste Moiden goed achteruit. De scrum werd na die keer wel uncontested in verband met de veiligheid. Het eerste punt van de wedstrijd was voor de Rotterdames, de bal werd naar de buitenkant gepasst, Rosanne zag de ruimte en AZ rende het gat in. Gevolgd door een mooie run door AZ naar de tryline. Bij het uitspelen van de bal door ons, wist een Foeste Moid, ertussen te komen. Hierdoor was ze al door onze defensive line gebroken en bezegelde deze break met een try.

Niet veel later kwam het antwoord van de rotterdames, wederom in de vorm van AZ. Ze liep om de defensive line van de tegenstander heen. En met haar snelheid kon niemand hier meer bijhouden, dit leverde ons een 2e try op. Vervolgens brak een moeilijke periode aan, waarin de Foeste Moiden veel de bal hadden en met haar sterke voorwaardsen bleven aanvallen, we kregen het helaas niet goed voor elkaar om ze hierin tegen te houden, waardoor ze een aantal keren scoorden.

In de 2e helft gingen we steeds meer spelen zoals ons ‘oude’ gameplan, en wisten elkaar beter te vinden. We waren scherper, waardoor we als we een penalty kregen sneller reageerden.  Een mooie beloning hiervoor, was een knappe run van Noa. Na een snel genomen penalty ontweek ze een aantal tegenstanders, en maakte haar run af met een try. Verdedigend ging het ook beter doordat er beter werd opgelopen en meer focus was op waar iedereen verdedigend ging staan ten opzichte van de ruck. Het hielp verdedigend ook dat onze nieuwste aanwinst Amber op het veld stond, ze speelde haar eerste wedstrijd en met haar sterke lage tackles op de tegenstanders stopte ze keer op keer de aanval.

Uiteindelijk hebben de Foeste Moiden helaas meer try’s en conversies gemaakt dan ons, waardoor ze de wedstrijd hebben gewonnen met 40-29

Wij gaan herstellen en over een aantal weken zijn wij er weer klaar voor om de volgende wedstrijd te spelen tegen Delft.

Heel veel beterschap voor onze geblesseerden deze wedstrijd, Noa en Agathe. Gelukkig niets gebroken waardoor Agathe haar huwelijksreis niet hoeft te missen.

Women of the match: Amber
Women of the match uitgekozen door de tegenstanders: AZ