Rotterdam laat ‘t Gooi ontsnappen in “last play”

Met een aanzienlijke delegatie reisde Rotterdam vandaag af naar Naarden. Voorafgaand aan de wedstrijd van RRC 1 triomfeerde RRC 2 eerder op de dag knap met een 19-26 overwinning op ‘t Gooi 2. Helaas zou de dag voor RRC 1 niet zo positief eindigen.

‘t Gooi begon sterk met een vroege penaltykick, waardoor ze de leiding namen met 3-0. Rotterdam zag een potentiële interceptietry van Sam Fogarty geannuleerd vanwege eerder voordeel voor ‘t Gooi. Desondanks toonde Rotterdam solide prestaties in de scrums. Ondanks een gemiste penaltykick door Pierre Mounal, verliep het spel moeizaam door frequente knock-ons en onnauwkeurige passes.

Een linebreak van Melvin Posetta leidde niet tot een try vanwege een uiteindelijke knock-on. Een incident waarbij Will Paterson in de lucht werd getackeld, resulteerde in een bloedende blessure voor de Gooi-speler. Het ontbreken van een gele kaart voor deze actie was opmerkelijk. Een briljante actie van Will Maddocks leidde tot een linebreak, maar eindigde helaas ook in een knock-on.

Hoewel Rotterdam vaak kansen miste vanwege onnauwkeurige passes, toonden de forwards consistentie in open spel en bij de set pieces. Kort voor de rust werd Melvin Posetta op de eerste rij vervangen door Lopa Matagitau.

In de tweede helft begon Rotterdam met een penaltykick van Will Maddocks, waardoor de voorsprong werd uitgebreid naar 3-10. Een veelbelovende interceptie leidde tot een kans voor Gabe de Goeij, maar hij miste ondersteuning, wat resulteerde in een turnover. Odin Ruijgrok kreeg een gele kaart na herhaalde overtredingen in de scrum en met een man meer trok ‘t Gooi de stand weer gelijk naar 10-10.

Rotterdam herstelde de voorsprong snel met een penaltykick van Will Maddocks en bracht de score hiermee op 10-13. Het was een enorm spannend gevecht met een uitstekend verdedigend Rotterdam maar in de last play slaagde ‘t Gooi erin om toch een keer door de defensie te breken en een try te scoren door dapper voor een scrum te kiezen na een Rotterdamse overtreding in de 22 in plaats van een zo goed als zekere kick tussen de palen voor een gelijkspel waardoor de wedstrijd werd beslist met een eindscore van 17-13 voor de thuisploeg.

Ondanks het veldoverwicht slaagde Rotterdam er niet in om te winnen en maar verdiende uiteindelijk nog wel een verliezend bonuspunt.

Verslag: Jordi Ladenius

Foto’s rugby_shots.nl