Rotterdames klaar voor het seizoen en pakken de winst

Afgelopen zondag klonk het eerste fluitsignaal van het nieuwe seizoen voor onze Rotterdames om 13:15. Onze ladies mochten onder het genot van een heerlijk zonnetje ons eigen veld op lopen, waarop de pas gemarkeerde lijnen nog na aan het glinsteren waren (Roel, onze dank is groot). De spelers van RC Oemoemenoe, die afgelopen jaar de promotie naar de tweede klasse binnen wisten te slepen, waren helemaal vanuit Middelburg gekomen en beloofden ons een goede pot. Met twee fanatieke teams op het veld kon dit ook niet anders.

Na het startsignaal zag je meteen dat beide teams niet stil hadden gezeten deze zomer. Het duurde dan ook niet lang voor er door de Zeeuwse dames een bal gekickt werd die onderschept werd door een prachtige vangst van onze eigen Lise, waarna Justine de bal in handen kreeg en de eerste try van ons seizoen drukte. Ook kickte ze de bal netjes door de palen en dit zorgde voor een voorstand van 7-0 voor onze thuisclub.

Oemoemenoe liet het er echter niet bij zitten en nadat de bal even over en weer ging tussen de twee clubs, waarbij er uitstekend verdedigd werd door de Zeeuwen, wisten ze ondanks Klaske’s vlugge handjes en beentjes na drie scrums de bal te stelen en drukten zij ook hun eerste try om de score 7-5 te maken.

De Rotterdames lieten zien dat ze meters kunnen maken en er was prachtig samenspel te zien waardoor de try line in zicht kwam, maar helaas haalden we die dit keer niet door een goede tackle van Oemoemenoe. Wederom begon er een gevecht om de bal waarin er vanuit beide kanten meters werden gemaakt. Na een mooie run van onze vieze captain Klaske, wisten de dames uit Zeeland de bal toch te pakken te krijgen en drukten zij hun tweede try. Ook de conversie zat en dit maakte dat zij voor kwamen te staan met 7-12.

Meteen zetten de Rotterdames de aanval weer in en binnen 5 minuten stonden ze in het try gebied van Oemoemenoe, mede door een lekkere run van de jarige Anne. Hierop volgden een aantal “pick and go’s” waarna Kayleigh de bal over de lijn drukte. Justine schoot de bal wederom door de palen en hiermee pakten onze dames een lichte voorsprong op Oemoemenoe met 14-12.

Dit bleek echter niet genoeg voor de Rotterdames, want het duurde niet lang voor eerst Laurie en toen Moureen een hoop meters wisten te maken. De bal belandde heel even in Zeeuwse handen, maar door een harde tackle van Laurie en een fantastische run van Justine eindigde de bal over de lijn in het voordeel van het Rotterdames. Justine kickte, en jawel, het stond 21-12.

Oemoemenoe gaf niet op, want al snel stonden zij bijna bij de try line van de Rotterdames. Net voor zij een try konden maken, belandde de bal door een penalty in Rotterdamse handen. Soepel bewoog het spel weer naar de andere kant, waarin veel Rotterdames de bal in handen kregen en hun eigen meters konden maken. Na nog een penalty wist Laurie met een snelle beweging de bal onzichtbaar te maken en voor we het wisten was hij weer bij Klaske, die een run maakte waar je u tegen zegt, om de score 26-12 tijdens halftime te maken.

Snel nadat het fluitsignaal voor de tweede helft klonk, wisten de Zeeuwen na een line-out de bal te pakken te krijgen en renden naar de andere helft van het veld. Ondanks de verdediging van de Rotterdames wisten zij een try te drukken en na de conversie stond het 26-19.

Hierop volgde opnieuw een goede strijd tussen de twee teams, waar de dames van Oemoemenoe duidelijk lieten blijken dat ze hun plek in de tweede klasse verdiend hebben. Nadat de bal verschillende keren was gestolen door beide teams, wist toch Laurie weer een sprint in te zetten, waarna uiteindelijk de bal door Maaike over de lijn gedrukt werd en de score 33-19 werd na de conversie.

In de laatste dertig minuten van de wedstrijd waren de teams erg aan elkaar gewaagd en merkte je dat de vermoeidheid in begon te kicken aan beide kanten. Meerdere keren kwamen de Rotterdames dicht bij de lijn, maar ook Oemoemenoe bleef vechten. Ondanks dat Claire een heerlijke run maakte op de wing, Laura en Klaske doorbraken en Rianne in een angstaanjagende tackle een van de dames uit Middelburg het veld uit duwde, kwam na meerdere scrums achter elkaar uiteindelijk de bal in de handen van Oemoemenoe en wisten zij het 33-26 te maken net voor het eindsignaal klonk.

Al met al was dit een rugbydag om trots op te zijn. Een mooie score om het seizoen mee te openen toonde aan dat onze ladies fit en ready zijn. De pre-season trainingen zorgden er onder andere voor dat onze eigen Rotterdames sterke scrums opzetten en dat er heerlijke tackles gemaakt werden vanaf moment één. Dank aan Oemoemenoe voor de reis die ze hebben gemaakt om hier te staan en de mooie pot!

Uitslag: 33 – 26
WOTM gekozen door Rotterdames: Justine – Kickmachine – Voogd-Thieβ