Een IJ(S)zersterke wedstrijd van de Rotterdames

Na een korte winterslaap van anderhalve maand, mochten we eindelijk weer beesten op het rugbyveld. Omdat zowel de velden van Oemoemenoe als RRC bevroren waren, verwelkomende Hoek van Holland ons bij hun thuis.

Zo koud als kaalgeschoren schapen, kwam iedereen gekleed in (meerdere) thermoshirts het veld op (zelfs Anne en Laura, dat zegt wat!). We waren vastberaden om niet van een koude kermis thuis te komen. En dit was te merken; de eerste 20 minuten stonden we vurig te spelen. Er werd nog nét niet gezongen: “The cold never bothered us anyway”.

Binnen 3 minuten na de kick-off kreeg Noa, na enkele korte popjes, de bal en kon er omheen sprinten waardoor de eerste try een feit was. Het ijs was gebroken…

Het duurde niet lang voordat de tweede kans zich voordeed. Na een penalty in ons voordeel, NOT 10 en een paar meiden die flink door de linie heen stampte, wisten we binnen één minuut 80% van het veld te overbruggen. De bal werd vervolgens wijd gespeeld naar de rechterhoek waar Emma een try drukte na mooie offloads van Kaisla en Justine.

Het was alsof de tegenstander onbeslagen ten ijs kwam, want direct na de kick-off, kon Noa haar tweede try van de wedstrijd drukken. Waarmee de score na 10 minuten spelen op 19-0 terecht kwam. We stonden goed te verdedigen; ondanks twee penalty’s tegen kwamen ze niet voorbij onze 21-lijn. Kaisla wist zelfs de bal terug te stelen. Maaike maakte vervolgens ook nog een mooie run, alleen die poging vroor na een paas richting Justine vast.

Na de eerste 20 minuten sloeg het weer om. Oemoemenoe zette sterk de aanval in en dat betaalde zich uit. Na een line-out bij onze try line werd er een Maul gevormd. Deze werd goed verdedigd, en kende weinig beweging. De bal verlaat de Maul en via pick-up en go’s weet Oemoemenoe te scoren. Het staat 19-7.

Er vind een leuk potje rugby plaats met veel steals aan beide zijdes. Totdat Kayleigh een break wist te vinden en bijna voor een try zorgt. Gelukkig fluit de scheids in ons voordeel en kregen we een penalty; Kayleigh drukt de bal alsnog en het staat 24-7.

Oemoemenoe had beduidend meer balbezit en stond ook sterker in de scrum. We bevonden ons op glad ijs. Uiteindelijk wisten ze via de zijkant er doorheen te bonken, en scoorde ze een try (24-12). Dat lieten we niet in de kouwe kleren zitten. Noa sprint op tijdens de kick-off en weet direct de bal te stellen voordat die ook maar gevangen kan worden. Een mooie actie om de eerste helft mee af te sluiten.

In de tweede helft start het wat rommelig: het kan vriezen en het kan dooien. Rotterdames profiteerden van de slechte passes van Oemoemenoe, terwijl Oemoemenoe fel in de rucks de bal keer op keer wist te stelen. Beide teams had dus onnodig balverlies. Gelukkig herpakte de Rotterdames zich en wist Justine een try te scoren nadat de bal netjes werd uitgespeeld. Ook deze conversie wist Justine te maken waardoor het 31-12 staat.

De voorsprong werd groter door een prachtige actie aan de blindside van de scrum, waarbij Emma de tegenstander wist te trekken, ruimte creëerde voor Laura, een inside pass gaf naar Laura, die wist te scoren. De communicatie en samenspel was on-point!

Dit was niet de enige mooie actie die het benoemen waard is: Jessie weet via de zijlijn met 3 hand-offs alsnog de bal naar Rianne af te passen waardoor er flink wat meters gewonnen werd. Ook Kaisla wist vanaf de halfway door te breken en zo te scoren; het staat 43-12.

De laatste 15 minuten werden weer eventjes billen knijpen. Beth maakte een try-saving-tackle maar raakte hierdoor wel geblesseerd. De tegenstander wist alsnog de try-line te bereiken middels pick-up-and-go’s: maar daar was dan een held up! De bal werd niet goed uitgespeeld tijdens de goal line drop-out. Na een scum op de 5-meter, werd er een Maul gevormd door te tegenstander die opnieuw ijsvast staat. Wanneer de bal in de lijn gespeeld werd wist Noa het opnieuw te stelen en maakt het 50-12 na succesvolle conversie van Justine.

Dit was ook direct de laatste actie van Justine: een headbump tussen Maaike en Justine zorgde ervoor dat ze beide moesten wisselen. Eén kwade dag maakt de winter niet. Er volgt snel weer een try door Noa met een Conversie door Celine (57-12).

Jesse ontving een wurggreep van een tackle waardoor de Nr 3 van Oemoemenoe terecht een gele kaart voor een hoge tackle in ontvangst nam. Er was gelukking geen kou aan de lucht.  Jessie leek er heet noch koud van te worden en speelde weer vrolijk door.

De laatste aanval werd ingezet. Klaske pakt na een tackle de bal weer op, maakte een mooie run, maar verloor haar footing na een tap tackle. Celine wist het af te maken en scoorde nipt in de hoek. De uiteindelijke score was 62-12.

Voor Demi was het haar eerste wedstrijd; maar ze was absoluut geen Bambi op het ijs. Op zowel de Flanker als Hooker positie heeft ze heerlijk staan spelen, en is terecht benoemd tot Queen (Elsa) of The Match.

WOTM: Demi
WOTM tegenstander: Noa