Mini’s bij Toernooi Leo van Herwijnen

Op deze bloedhete dag was een mini team naar Scheveningen voor een beachtoernooi (leuk gepresteerd met 2x winst en 2x helaas niet) en was er een mini team afgevaardigd naar Amersfoort bij RC Eemland. Met de oplopende temperatuur werd er vanuit Amersfoort ietwat jaloers gedacht aan het zeezand, zeelucht maar vooral koel zeewater. Fata morgana’s met palmbomen, dadels en vers water werden gezien door de stofwolken heen op het strijdtoneel (ook wel rugby veld genoemd). Het was meer de stoffige toendra in Amersfoort met harde velden.

De mini mannen hadden door het aanvang tijdsstip van 12.15 uur in ieder geval geen last van de RRC ochtend ziekte. De eerste wedstrijd tegen een team van de gastheer van de dag RC Eemland, werd overtuigend gewonnen. Daarna tegen Amsterdam. Die hadden veel kracht in de voorwaartsen. En gebruikte dit ook overvloedig. Helaas geen winst voor RRC maar aan de inzet lag het niet. Daarna tegen de buur in ons district DIOK. Een zeer enerverende en spannende wedstrijd die gewonnen moest worden om als tweede te eindigen in de poule. De mini mannen kunnen prima tegen prestatie druk en de wedstrijd werd een minuut voor tijd gewonnen. Daardoor werden de kruisfinales gehaald. Volgende tegenstander was Bekaro uit Roosendaal. Deze wedstrijd was eigenlijk het verhaal van de dag. Los van wat onbegrip omdat opeens 4 spelers van DIOK met Bekaro meespeelden (hou mij ten goede als een team een speler mist geen probleem, maar 4 is een derde van een mini team en op een toernooi gaat het ook om de langste adem te hebben), waarom moeten trainers/begeleiders van onze tegenstanders zo opgewonden raken bij U12 rugby.

Is er een virus wat begonnen was in Tilburg bij het mini team van RC Breda (zie eerder verslag) overgewaaid naar Roosendaal? Was de warmte en zon wederom oorzaak van deze vallende overspannenheid? Moeten kids door begeleiders van andere teams zo worden opgefokt om gewoon lekker rugby te spelen? Gezien de rust en kalmte bij RRC niet zou ik zeggen. Het is meer het kanaliseren van gezonde agressie gecombineerd met een wil om te winnen. Dit in plaats van de vervelende gewoonte om als een lokale dorpsidioot (zeker met deze hitte) schreeuwend langs en in het veld te rennen. Kleine uitdaging voor Rugby Nederland om hier toch wat scherper naar te kijken. Ook ligt er een uitdaging bij zowel toernooi organisaties en Rugby Nederland om het niveau van de refs omhoog te krijgen. Sport is namelijk soms oneerlijk en daar moeten de mini mannen ook mee omgaan, maar als er een ref leiding moet nemen maar dat niet kan, om wat voor reden dan ook, (en dit ondanks de goede wil), dan kan het tijdens toernooien (waar het voor de kids ergens om gaat) snel ontsporen. De wedstrijd tegen Bekaro Roosendaal was er helaas zo eentje. Dan wordt verzorgd en goed rugby afgestraft in plaats van beloond. Dat kan de bedoeling niet zijn. Moeten wij dan onze mini mannen dan ook maar opfokken en ze alles laten doen wat niet geleerd is? Of is het niet beter dat iemand hier binnen Rugby Nederland streng maar rechtvaardig naar de bestaande richtlijnen kijkt en harder gaat optreden. Want ik voorspel helaas excessen als dit zonder de juiste aandacht zo doorgaat. Dan doen we met zijn allen de rugby sport ernstig tekort. Iets wat (in ieder geval in mijn ogen) altijd vermeden moet worden.

Hoe dan ook was na de veldslag tegen Bekaro de laatste wedstrijd tegen Amsterdam. Deze werd overtuigend gewonnen door goed, snel en verzorgd spel. Amsterdam had met de krachten gesmeten gedurende de dag en RRC was ondanks de gedane inspanningen nog steeds fit. Chapeau voor onze mini helden dat de teleurstelling van het verlies tegen Bekaro eruit werd gespeeld en werd omgezet in een klinkende winst partij met vele mooie acties. Maar zeker ook respect voor Amsterdam dat ze bleven proberen te spelen op een rugby sportieve wijze. En iedereen die mij kent weet dat een compliment aan Amsterdam echt verdiend is, want alleen al het tikken van deze zin deed pijn aan mijn vingers :-).

Met de behaalde derde plaats werd voor dit seizoen afscheid genomen van wedstrijden op het heilige gras. Volgende week twee dagen beach toernooi. Ik hoop dat deze organisatie (de Hookers) de refs wel duidelijk en goed instructies meegeeft. Afstand houden bij spelhervattingen, off side situaties, playing on the ground, te hoge tackles, alleen de man met de bal tackelen, zijn wat mij betreft een paar van de aandachtspunten die zonder goede ref al snel kunnen ontaarden in veel te ruw en onsportief gedrag. Wordt daar op gelet dan belooft het een mooi en vooral fijn rugby weekend te worden. Daar kijken we dan ook in naam van alle rugby spelende kids graag naar uit. Maar dan wel graag met iets rugby vriendelijkere temperaturen en de hoop op een aflandige wind zodat de verder onzinnige schreeuwpartijen vanaf de kant lekker de Noordzee op kunnen waaien. Dan blijf ik wel met de duinen in de rug op een mooie stoel fijn kijken naar alle kids die met overtuiging maar vooral sportief met hun rugby sport bezig zijn. Of is dit teveel gevraagd?

Foto’s Daan

Mini ouder