Rotterdam onderuit in derby

De lente was nog ver te zoeken en een stormachtig wind zorgde voor lastige omstandigheden waar Hoek van Holland een stuk beter mee omging dan dat Rotterdam dat deed vandaag in de Rotterdamse derby. Nou zijn ze in Hoek van Holland wellicht wat meer wind gewend dan in Rotterdam Hillegersberg maar de Hookers (vooral de uitstekend Kevin Lensen) maakten knap gebruik van het windvoordeel in de eerste helft maar waren eigenlijk de hele wedstrijd de bovenliggende partij. Bij Rotterdam lukte maar weinig en werd een aantal tries wel heel makkelijk weggegeven door matig verdedigen en een ongewoon aantal gemiste tackles. De defensie waar Rotterdam normaal bekend om staat liet het vandaag wat afweten helaas. Geen man overboord, we staan nog steeds bovenaan, snel vergeten en op naar de volgende wedstrijd. Aanstaande zaterdag geen wedstrijd en dan op 8 april staat er wederom een thuiswedstrijd op het programma tegen het Leidse DIOK.

De Rotterdamse tries werden gescoord door Lopa (2x), Jolan en Rijk.

Foto’s René Ladenius

Rotterdames moeite met schakelen

Na een aantal weken rust was het tijd om weer af te reizen naar Alkmaar voor een wedstrijd met de Foeste Moiden. De ochtend begon wat rommelig doordat er wat onduidelijkheid over de starttijd van de wedstrijd was, hierdoor waren we wat te vroeg in Alkmaar. De Foeste Moiden hadden net geen volledig team, waardoor we van start gingen met 14 tegen 14. Om deze reden hadden we ons gameplan wat aangepast, wat ook even wennen was.

De wedstijd werd geopend met een overtuigende dropkick van Claire. Ze kickte deze, net als alle latere dropkicks in deze wedstrijd, knap naar een open plek op het veld van de tegenstanders, waardoor de Foeste Moiden de bal nooit in 1x konden vangen.

De voorwaartsen van de Rotterdames scrumden overtuigend en zetten de Foeste Moiden goed achteruit. De scrum werd na die keer wel uncontested in verband met de veiligheid. Het eerste punt van de wedstrijd was voor de Rotterdames, de bal werd naar de buitenkant gepasst, Rosanne zag de ruimte en AZ rende het gat in. Gevolgd door een mooie run door AZ naar de tryline. Bij het uitspelen van de bal door ons, wist een Foeste Moid, ertussen te komen. Hierdoor was ze al door onze defensive line gebroken en bezegelde deze break met een try.

Niet veel later kwam het antwoord van de rotterdames, wederom in de vorm van AZ. Ze liep om de defensive line van de tegenstander heen. En met haar snelheid kon niemand hier meer bijhouden, dit leverde ons een 2e try op. Vervolgens brak een moeilijke periode aan, waarin de Foeste Moiden veel de bal hadden en met haar sterke voorwaardsen bleven aanvallen, we kregen het helaas niet goed voor elkaar om ze hierin tegen te houden, waardoor ze een aantal keren scoorden.

In de 2e helft gingen we steeds meer spelen zoals ons ‘oude’ gameplan, en wisten elkaar beter te vinden. We waren scherper, waardoor we als we een penalty kregen sneller reageerden.  Een mooie beloning hiervoor, was een knappe run van Noa. Na een snel genomen penalty ontweek ze een aantal tegenstanders, en maakte haar run af met een try. Verdedigend ging het ook beter doordat er beter werd opgelopen en meer focus was op waar iedereen verdedigend ging staan ten opzichte van de ruck. Het hielp verdedigend ook dat onze nieuwste aanwinst Amber op het veld stond, ze speelde haar eerste wedstrijd en met haar sterke lage tackles op de tegenstanders stopte ze keer op keer de aanval.

Uiteindelijk hebben de Foeste Moiden helaas meer try’s en conversies gemaakt dan ons, waardoor ze de wedstrijd hebben gewonnen met 40-29

Wij gaan herstellen en over een aantal weken zijn wij er weer klaar voor om de volgende wedstrijd te spelen tegen Delft.

Heel veel beterschap voor onze geblesseerden deze wedstrijd, Noa en Agathe. Gelukkig niets gebroken waardoor Agathe haar huwelijksreis niet hoeft te missen.

Women of the match: Amber
Women of the match uitgekozen door de tegenstanders: AZ

Save the date : Familie Touch Toernooi 18 mei

Schrijf je nu in voor het Familie Touch Toernooi op Hemelvaartsdag, donderdag 18 mei.

Inschrijven:
Dit kan door de QR code te activeren op de flyer of klik hier op de link

Je kan je volledige team inschrijven als je meer dan > 10 spelers hebt (volwassenen en kinderen)
Óf
Je gezin of groep als je minder dan 10 spelers hebt.
Wij zorgen ervoor dat je op de dag in een team bent ingedeeld met andere gezinnen om zo tot > 10 spelers uit te komen.

Familie Touch toernooi wat is dat?

Wil jij ook samen met je kinderen een keer heerlijk Rugby spelen!  (vanaf Benji leeftijd)
Nodig dan vriendjes en vriendinnetjes, buren, familie uit om een team van 10 à 15 personen samen te stellen.

Het wordt een gezellige dag die start met een ’Touch Rugby clinic’ om alle (vooral) niet rugbyérs de basics te laten zien.
Een dag die afgewisseld wordt met een lunch en eindigt met een BBQ. (BBQ kan ook vegetarisch)

En bij de bar zijn zoals altijd extra heerlijke happen, drankjes te halen, om onder het genot van de zon te genieten van elkaar, een paar wedstrijdjes en andere Rugby fanaten.

Wat te doen:

• Creëer een team met je kinderen, vriend(in)en, familie, buren en bekenden
  • Bedenk een gekke naam
  • Ontwerp een geinig T-shirts van je team

Want op al deze onderdelen vallen er prijzen te winnen.

Extra info:

Wat is Touch Rugby:
Touch Rugby is een versie van rugby waarbij er niet getackeld wordt.
Simpel uitgelegd is het tikkertje rugby. Door iemand aan te tikken is deze persoon ‘getackeld’

Wil je zien wat het betekent, hier een introductie tot Touch rugby; https://www.youtube.com/watch?v=1P_GxGyq4eE
Wil je internationale wedstrijd zien: https://www.youtube.com/watch?v=24WhVAREh8s

Vragen:
Neem contact op met je teammanager of het organisatie team.

Wij hebben er zin en zien jullie op het veld

Groeten van het Organisatie-Team Touch Rugby

Merijn Hudig