Foeste Moiden – Rotterdames

De laatste paar wedstrijden tegen de Foeste Moiden werden gekenmerkt door regen, modder en kou. Eindelijk mochten we tegen elkaar aantreden in een mooi lentezonnetje, al was met het vroege verzameltijdstip (07.50) vooral onweer af te lezen op de gezichten van de Rotterdames.

Met 13 vrouw sterk begon de reis naar Alkmaar, waar we om 11.00 uur aftrapten tegen eveneens een dertiental Foeste Moiden. De Rotterdames zijn inmiddels wakker; na 5 minuten weet Anna-Zoë de eerste try te drukken. Dankzij onze gelegenheids-conversiekicker Queeny komt er 0-7 op het scorebord. Ondertussen heeft Babette in Rotterdam de finishlijn van de marathon gehaald, terwijl in Alkmaar tries van beide teams elkaar opvolgen. Ondanks mooi lijnspel resulterend in tries van Tonia en Jasmin, gaan we met een nipte achterstand met 22-19 halftime in.

In de tweede helft is Anna-Zoë wederom zeer alert vanaf de kick-off en weet binnen enkele minuten de Rotterdames op voorsprong te brengen. Beide teams maken goed gebruik van de ruimte op het veld, wat ook in de tweede helft zorgt voor veel gevaar en tries. Met maar 5 voorwaartsen op het veld was het extra hard werken. Waar we vorige wedstrijd lieten zien scrums van de tegenstanders te kunnen winnen, moest de Rotterdamse pack tijdens deze wedstrijd met uncontested scrums zichzelf op een andere manier zien te belonen. Dat gebeurde met mooie breaks & steals, fantastische verdediging in de eigen 22 en twee held-ups. Aanvallend wil je al die meters richting de tryline natuurlijk niet zelf maken wanneer je zoveel snelheid hebt op beide wings, dus creëerden de voorwaartsen als vanzelf creatief samenspel met de lijn.

De Foeste Moiden weten de 2e helft vaak door te breken en scoren meer tries. Onze gelegenheidscoach Marta spreekt ons streng toe; het onbreekt de Rotterdames momenteel aan het geloof. Als we deze wedstrijd willen winnen, moeten we geloven dat we het kunnen. Met hernieuwd geloof weten we nog wat punten te scoren. De Rotterdames benutten de conversies beter en blijven de Foeste Moiden in de nek hijgen. Met nog een kleine 10 minuten op de klok staat het 46-38. Het moet nu toch echt gebeuren! Nog een try, nog een conversie… het brengt de eindscore van de spannende wedstrijd op 46-45. Net als vorig seizoen, eindigt de wedstrijd tegen de Foeste Moiden met één punt verschil.

WOTM: Queeny
WOTM tegenstander: (Krampachtige Hooker) Wies