Bondsdag Mini’s te Eindhoven

Rugby Nederland organiseert een aantal dagen per jaar de zogenaamde Bondsdagen. Het is dan de bedoeling dat er tegen rugby clubs wordt gespeeld buiten de regio. In het verleden gebeurde het dan weleens dat je na 1.5 uur rijden inderdaad buiten de regio was maar tegen dezelfde tegenstanders speelde die op 15 minuten afstand van RRC zaten. Gelukkig was dit nu niet het geval. RC Eindhoven was de gastheer gelegen op een groot omni sportcomplex. Schijnbaar is de grond op het Brabantse land nog steeds beneden het landelijk gemiddelde want alles was uitgestrekt. De wegen, de parkeergelegenheid en last but not least de velden. Het weer was ook top.

De mini mannen hadden er zin in en de coaches hadden na een nachtje woelen de opstellingen van 1.9 teams voor elkaar. Door net geen volledige twee teams te hebben moesten een aantal Mini’s dubbel spelen. De kadaver discipline tijdens de trainingen wierp zijn vruchten af. Iedereen van RRC was fit…zeer fit. De tegenstanders waren de Ducks, de Mamba’s en de gastheer Eindhoven. Dit naast de onderlinge RRC wedstrijd. Dus 4 potjes op het programma tegen clubs waar normaliter niet tegen wordt gespeeld. Missie van de bondsdag geslaagd. De wedstrijden verliepen voorspoedig. Beide teams van de RRC mini’s wonnen alles. De meerderheid tweedejaars zelfs zonder enige tegen try.

Wat opviel was de manier van spelen van onze (onbekende) tegenstanders. Veel fysieke kracht. Onze voorwaartsen zetten er echter een tandje bij en lieten zich niet het kaas van het brood eten. Rucks werden scherp en hard ingegaan. De power bij de scrums overweldigde de tegenstanders. Mooie snelle ballen in de lijn gaven de ruimte om telkens met ruime cijfers te winnen. Niemand verzaakte. Iedereen was bij de les en door de mix light van de teams trokken de eerste jaars zich op aan de tweedejaars. Schijnbaar motiveren onze mini helden zich ook door te spelen tegen niet bekende of relatief onbekende tegenstanders. Ook het gegeven dat er een hechte groep over de teamindeling heen staat is prachtig om te zien. Het was oprecht een top dag.

Het enige jammere was dat de Rotterdamse mini fan base zich op de Brabantse worstenbroodjes had verkneukeld maar die waren er niet. Zelfs google search gaf geen locatie dichtbij aan in de uitgestrektheid van de Brabantse land om er een aantal te scoren. Dus hongerig maar voldaan werd de verder file vrije terugreis aangevangen om thuis tot de ontdekking te komen dat de zonkracht toch iets sterker was dan ingeschat. De kale moderne mannen hadden er een strak en vooral rood schedeltje van gekregen.

Foto’s Daan

Foto’s Bastiaan